کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

هرروزیک نکته بیاموزیم
کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

کتابخانه عمومی ن والقلم شاهین دژ

هرروزیک نکته بیاموزیم

تاریخ نشست های کتابخانه ای شهرستان

تاریخ های نشست کتابخوان شهرستان جهت اطلاع وثبت نام علاقمندان

نام کتابخانه

خرداد

تیر

مرداد

شهریور

مهر

کتابخانه ن والقلم

 

25

29

26

29

27

کتابخانه مجتمع فرهنگی

29

29

27

27

27

کتابخانه اندیشه هولاسو

20

20

20

20

20

کتابخانه دانش کشاورز

17

16

23

10

29

کتاب جاذبه ودافعه علی(ع)



جاذبه ودافعه علی  علیه السلام

نوشته :متفکر شهید استاد مرتضی مطهری

نشر صدرا

درباره نویسنده:متولد 1298 در75 کیلومتری مشهد مقدس .تحصیلات ابتدایی را درمکتبخانه گذرانده درسن 12 سالگی عازم مشهد مقدس گردیده وبه فراگیری علوم اسلامی می  پردازد

در1316 عازم قم گردیده واز محضر بزرگانی چون  آیت الله بروجردی ، امام خمینی و علامه طباطبایی بهره می گیرد

درتهران به تدریس پرداخته و درمبارزات انقلابی شرکت میکند ومتحمل زندان  هم می شود

ازسخنرانان اصلی حسینیه ارشاد می باشد درسال 1355 در نجف باامام دیدار داشته درباره نهضت و مسائل مهم حوزه های علمیه باایشان مشورت می کند

تا اینکه در یازدهم اردیبهشت 1358 وقتی از یکی ازجلسات شبانه بیرون می آمده مورد اصابت گلوله به سر قرار گرفته وشهید می شود

کتاب جاذبه ودافعه علی علیه السلام

کتاب حاضر مجموعه 4 سخنرانی از 18 تا 21 رمضان است

قانون جاذبه ودافعه درهمه جهان وهمه موجودات حاکم است

اما درجهان انسانها منظور جذب ودفع هایی است که درمیان افراد انسان درصحنه حیات اجتماعی وجود دارد

افرادازلحاظ جاذبه ودافعه یکسان نیستند:

1- افرادی هستند که نه جاذبه دارند ونه دافعه موجودی ساقط وبی اثر

2- مردمی که جاذبه دارند واما دافعه ندارندکه درفلسفه هندی ومسیحی نمودی بسیار دارد.اما تنها اهل محبت بودن کافی نیست،اهل مسلک هم باید بود

ومحبتی عاقلانه ومنطقی است که خیر ومصلحت جامعه بشریت درآن باشد نه خیر یک فرد یا دسته بخصوص

3-گروه سوم مردمی که دافعه دارند وجاذبه ندارند،افرادی ناقص وفاقد خصایل مثبت انسانی

4-مردمی که هم جاذبه وهم دافعه دارند، انسانهایی بامسلک که درراه عقیده ومسلک خود فعالیت می کنند

علی شخصیتی دونیرویی که هم جاذبه وهم دافعه دارد 

علی اگر رنگ خدا نمی داشت ومردی الهی نمی بود فراموش شده بود چرا که قهرمانهای بسیاری درطول تاریخ فراموش شدند

درتاریخ اسلام ازمحبت شدید وشیدایی مسلمین بسیار نمونه ها داریم

اما رمز محبت علی علیه السلام پیوندی الهی ونقطه های روشن دروجود ایشان  باایمان واخلاصی که به وی جذبه الهی داده است

اما نیروی دافعه امام علی  شامل  ناکثین وقاسطین ومارقین می باشد

که مفصل درمورد همه آنها توضیح داده شده است ولی بیشتر بحث کتاب درمورد خوارج است ، مردمی که در جنگ صفین ماجرای حکمیت را علم نموده وسپس خواهان توبه امام ازحکمیت گردیدند .

مردمی مقدس مآب و زهد پیشه که فاقد  منطق و فکر بودند

بسیاری درجنگ نهروان از حرفهای امام قانع شده وبرگشتند وعده ای هم  دراین جنگ کشته شدند وبرخی دیگرهم  که ماندند ودرطول تاریخ چهره ها عوض کردند

که پایان کار هم به دست خوارج به شهادت رسیدند

پیامبر اکرم درمورد خطر خوارج چنین فرموده اند:

من ازهجوم فقر وتنگدستی برامت خود بیمناک نیستم، آنچه از آن برامتم بیمناکم کج اندیشی است.آنچه فقر فکری برامتم وارد می کند، فقر اقتصادی وارد نمی کند.

اما در پایان کتاب چنین آمده است: علی دوطبقه راسخت دفع کرده است:

1-منافقان زیرک

2-زاهدان احمق



جشنواره کتابخوانی رضوی


ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی 

به لینک ذیل مراجعه نمایید:

فراخوان جشنواره


25اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی

فردوسی امروزه درجهان ادب به عنوان شخصیت جهانی شناخته شده است.ملل غربی در تعریف وتمجید ازاو،ازشرقیان عقب نمانده اند.اگرچه شاهنامه درمیان فارسی دانان شرق محبوبیت بیشتری دارد

شاهنامه بزرگترین کارنامه زندگی فردوسی است .وایده اصلی آن را همسر فردوسی ارائه داده است

بیژن ومنیژه به اعتقادپروفسور شیرانی اولین داستانی است که فردوسی نوشته است

شاهنامه  درسن چهل وهشت سالگی  فردوسی شروع تقریبا در هفتادویک سالگی فردوسی به پایان می رسدوسی یا سی وپنج سال عمر خودرا وقف سرودن آن نموده است

شاعر زندگی را درتنگی به سر می برده حتی برای پرداخت مالیات زمین از دیگران درخواست کمک می کند

فردوسی وقتی برای نوشتن این کارنامه عظیم یعنی شاهنامه قلم برداشت،حالت مسافری را داشت که سفری بسیار طولانی درپیش دارد وپس از طی مسافت هر منزل ، درشب استراحت میکند وهنگام بامداد دوباره سفر خود را آغاز میکند ودرهرجایی که شب استراحت کرده ، نشانه هایی راگذاشته که بیننده می تواند بفهمد که هنگام شب چه کسی درآنجا بوده فردوسی همین حالت را دارد

واولین ابیات بیژن ومنیژه چنین آغاز می شود:

ستایش کنم ایزد پاک ر ا

که گویا وبینا کند خاک را

شاهنامه سراسر پند وحکمت است اماهمه آنها درچهار نکته خلاصه می شود:

1-خدارا پرستش کنیذ

2-مرگ راهمواره به یادداشته باشید

3-نیکی کنید

4-هیچکس را آزار نرسانید


زروز گذر کردن اندیشه کن

پرستیدن دادگر پیشه کن

به نیکی گرای ومیازار کس

ره رستگاری همین است وبس

روحش شاد وقرین رحمت آن ایزد پاک باد


برگرفته از درشناخت فردوسی: نوشته :پروفسور حافظ محمودخان شیرانی

مترجم:دکتر شاهد چوهدری

انتشارات علمی وفرهنگی





یارانه فرهنگی برای همه

یارانه فرهنگی 47 هزار تومانی برای همه ایرانیان


به گزارش لیزنا، سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز ثبت نام برای دریافت «فرهنگ کارت» گفت: متقاضیان دریافت «فرهنگ کارت» می‌توانند از روز شنبه (۲۵ اردیبهشت) به سایت  farhangcart.ir مراجعه کنند و نسبت به ثبت نام و دریافت «فرهنگ کارت» اقدام کنند.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های «فرهنگ کارت» گفت: هر یک از فرهنگ کارت‌ها دارای ۴۷ هزار تومان اعتبار است و قابلیت استفاده در مراکز فرهنگی، هنری، سینماها و مراکز آموزشی را دارد. همچنین دارندگان این کارت‌ها تا سقف ۱۰ میلییون ریال تحت پوشش بیمه حوادث قرار خواهند گرفت.

برگزاری نشست کتابخوان

کتابهای خوانده شده خودرا به اشتراک بگذاریم


اولین جلسه نشست کتابخوان در کتابخانه ن والقلم


زمان:چهارشنبه 29 اردیبهشت 95


راس ساعت 17 عصر


ازعلاقمندان جهت ثبت نام دعوت بعمل می آید.

معرفی کتاب"زندگی درعیش،مردن درخوشی"



عنوان کتاب:زندگی درعیش مردن درخوشی نوشته نیل پستمن ترجمه صادق طباطبایی

حدود یکسال از جمع خوانی کتاب توسط حلقه کتابداران می گذشت که کتاب فوق بنابه درخواست همکاران ازطرف دبیرکل محترم "کتابخوان" پیشنهادگردید


رسانه ای که به جای ما فکر میکند، خیال می بافد وحتی تحلیل کرده وتصمیم می گیرد ، استثماری که  جایی برای تعقل انسان باقی نمیگذارد

تلویزیون...

کتاب با شالوده دوکتاب 1984نوشته  جورج ارول و دنیای قشنگ نو آلدوس هاکسلی  نوشته شده 

مسخ انسان  با رسانه های جمعی

واما گزیده هایی از کتاب:

" قدرت اصلی تلویزیون دراین نهفته است که دریچه قلب مارابرروی "شخصیتها" باز می کند ونه دریچه مغز مارابرای ورود وپردازش تصورات انتزاعی ومجرد وهمچنین اندیشیدن به این مقوله ها"

به عبارتی تلویزیون خلاقیت وابتکار آدمی را زایل میکند،حتی مواعظ وکلیسا ومسجد رفتن هم  با تماشای تلویزیون امکانپذیراست

البته برداشتی شو مانند از دین ومذهب و باهدف جلب مخاطب بیشتر

"پژوهشهای استرن به این نتیجه می رسد که 51 درصد ازبینندگان اخبار تلویزیون ،چند دقیقه بعدازپایان خبر، حتی یک مورد ازاخبار ذکر شده رانتوانستند به خاطر بیاورند"

اطلاعاتی لحظه ای که به هیچ وجه ذهن مخاطب رابه چالش وانگیزش وادار نمی کنند  وماندگاری ندارندوفراموش می شوند

درپاسخ به سئوال نقش تعلیم وتربیتی تلویزیون "می تو ان گفت تلویزیون به درد فیلمهای تلویزیونی ،صحنه های نمایشی ،نشان دادن کشتی شکسته  وماجراهای دریایی می خورد ،  ونیز برای مصاحبه باهنر پیشگان معروف یا ملوان ریشو  وزشت سیما و خشن وفیزیک دانی که درجوار اونشسته است جایگاه وابزار خوبی است"

تلویزیون اطلاعات مفید وقابل تاملی را منتقل نمی کند 

اما حالا فقط بحث تلویزیون نیست بلکه امروز ه اطلاعات سطحی وغیر مستند ازطریق اینترنت وماهواره وشبکه های اجتماعی  مبادله می شود وعده بسیار انگشت شماری هستند که بخواهند درباره صحت وسقم قضییه تحقیق کنند وچون انسانهای مسخ شده همه اطلاعات را باور میکنند

وشاید همه این تلاشها ی شبانه روزی رسانه های جمعی فلج کردن اذهان خلاق وغرق نمودن آنان درخوشیهای سطحی است مثل نوشته های هاکسلی

غرابت نسل جدید با مقوله کتابخوانی وتفکر نمونه بارز این موفقیت  استکباری رسانه هاست که سیطره امپراتوری آن درهمه خانه ها ی فقیر وغنی نمود پیداکرده است

وجوامع بدون اینکه بیندیشد حتی مدل لباس وچینش دکوراسیون ومعماری خودرا هم  طوطی وار تقلید کرده اند واصالت ملی ومذهبی خویش را نادیده گرفته اند.